wtorek, 25 stycznia 2022

Śnieżka

 Pogoda nas zaskoczyła. Liczyłam na lekki śnieg i temperaturę -1, a okazało się, że Karpacz zasypany śniegiem i pogoda -7! Ponieważ tylko jeden dzień miała być pogoda ze słońce i bez opadów postanowiliśmy wjechać wyciągiem na Kopę ( 1377 m n.p.m.) Najpierw kupiłam czapkę (noszę bardzo rzadko, jedną mam na stałe w Sopocie, drugą zapodziałam ;D) ale zrezygnowaliśmy z wypożyczenia raczków, bo uznaliśmy, że mamy dobre buty, a nie chcieliśmy się wspinać.

Na wyciągu myślałam, że odmarzną mi palce, gdy chciałam zrobić zdjęcia (dlatego mam tylko 3) bo strasznie wiało i odczuwalna temperatura była o wiele niższa, niż w Karpaczu. Cieszyłam się , że założyłam bieliznę termiczną, bo nie znoszę jak mi zimno.


Na Kopie okazało się, że otacza nas ...mleko. Ale się rozjaśniało. Uznaliśmy, że skoro już jesteśmy na górze, to przejdziemy się chociaż kawałek (ludzi było dużo i też nie rezygnowali)
I jak tak szliśmy przed siebie nagle pokazało się słońce! Żadne zdjęcia nie pokażą tego piękna !
Najpierw doszliśmy do schroniska, wypiliśmy kawę, a potem postanowiliśmy iść jeszcze kawałek w stronę Śnieżki. 




Ten żółty budynek to schronisko. A my idziemy w górę..



Nie doszliśmy do szczytu - nie mieliśmy raków, a było naprawdę ślisko i widzieliśmy, że ci, którzy schodzili z góry po prostu zjeżdżali trzymając się łańcuchów. Byłam przerażona głupotą ludzi - wielu szło w zwykłych butach, z małymi dziećmi:( Jak schodziliśmy to  jednej rodzinie z dwójką dzieci wprost powiedzieliśmy, że nie mają wchodzić , bo nie ma szans ( dziewczynka 10-12 lat szła płacząc) bo im wyżej tym zimniej, a lodowaty wiatr aż ranił twarze! Na szczęście po chwili zobaczyliśmy, że jednak nas posłuchali i zawrócili.
Na takim lodzie moje super buty dawały radę! A tak marudziłam jak Tomek mi je wybierał ( musiałam mu znów przyznać rację ;D ) 

Zjazd to już pikuś, ale odczuwałam bardzo, że nie pokremowałam twarzy, ani nie zabrałam okularów przeciwsłonecznych.

Kolejnego dnia, wbrew prognozom, było pięknie, słonecznie. Pojechaliśmy zwiedzać świątynię Wang


Kościółek Wang zbudowana na przełomie XII i XII wieku i pochodzi z południowej Norwegii. To drewniany kościółek, uważany za najstarszy kościół drewniany w Polsce, zbudowany bez użycia metalowych gwoździ, wszystkie połączenia to złączenia ciesielskie. Tak naprawdę tylko 1/15 to oryginalne  elementy, resztę dorabiono w trakcie budowy na podstawie rysunków.






 W ołtarzu głównym jest bogato zdobiony krucyfiks wyrzeźbiony w jednym pniu dębowym z 1846 roku

 Chrzcielnica
                                                 


 Oryginalne z Norwegii są bogato zdobione portale i lwy nordyckie.




Wyrzeźbione głowy wikingów z rozdwojonym językiem


nordyckie lwy - tak sobie wyobrażali 


Przykościelny cmentarz. W 2014 roku pochowano tu Tadeusza Różewicza

Rzeźba na przykościelnym dziedzińcu -wskrzeszenie Łazarza.


Piękne są krużganki którymi można przejść na około kościoła, oprócz funkcji komunikacyjnej dawały izolacje cieplną w zimowe miesiące. Jak będziecie w Karpaczu nie omijajcie ;D


Zawsze wiedziałam, że nie lubię zimy i absolutnie nie w góry, kiedy zimno i cieszyłam się, że Tomek ma tak samo. No i teraz przepadło. Już planujemy kupić odpowiednie spodnie i raczki i na pewno to nie była jednorazowa przygoda. 

11 komentarzy:

  1. Tak myślałam, że zakochasz się w górach zimą. A jak się jest odpowiednio przygotowanym, nie jest źle . Na temat nieodpowiedzialnych turystów po ostatnim pobycie mogłabym coś powiedzieć. Wjazd kolejką na Kasprowy z półrocznym dzieckiem, pobyt tam półtorej godziny ( z wózkiem), zjazd, podczas którego dziecko tak krzyczało, że ... I słowa mamusi: jest głodny i zmęczony. Brak słów.
    Powoli skompletujesz wszystko co potrzeba ( no i raczki już masz 😃). Polecam spodnie i kurtkę narciarskie. Przydają się też nad morzem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama nie wiem, czy jeszcze będzie okazja, bo jak będzie wybór, to i tak zawsze wybiorę morze zimą, a góry jak będzie cieplej 😏

      Usuń
    2. Pojedziesz, pojedziesz. Żeby się przekonać, czy to miłość czy nie 🤣

      Usuń
  2. Miska, odzyly moje wspomnienia.W Karpaczu budowalismy dom (na dole w lesie, na ulicy Buczka) ,ktory sprzedalismy w stanie surowym tuz przed wyjazdem z kraju.Kosciolek Wang, Sniezka, Bierutowice,wszystko pamietam.Pozdrow ode mnie Karpacz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całkiem zapomniałam, że to Karpacz. Szkoda, że nie napisałam wcześniej, że planujemy tam jechać. Ale następnym razem będę pamiętać na pewno 😘😘

      Usuń
  3. Anonimowy26/1/22 08:25

    Udało się, ale dopiero po włączeniu ptaszka, zlikwidowaniu go i ponownym włączeniu w zarządzaniu komentarzy na Twoim blogu. Ukazuje się taki komunikat ( na żótym tle nad ramką) przed wpisaniem komentarza i poszłam tą drogą. To wskazówka dla tych, którzy też nie mogą komentowac.
    Byłam na Kopie i Śnieżce, oraz w Karpaczu tylko latem. Zimą nie odważyłabym się właśnie z powodów pogodowych. Tam pogoda zmienia się w takim tempie, że nigdy nie wiadomo, jaka za 5 minut będzie. Kiedy szłam na Śnieżkę latem było pięknie, a potem nagle zaczęło lać jak z cebra. Chmury przyszły błyskawicznie. Wy też doświadczyliście tej szybkiej zmiany.
    Światynia Wang i jej otocznie są bardzo klimatyczne.
    Cieszę się, że odpoczywasz w pięknych miejscach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale weszło jako anonimowy- pisałam ja- Jaskółka:):):)

      Usuń
    2. Będę jeszcze kombinować żeby nie było problemów 😏 całkiem zapomniałam już jakie robiłam ustawienia na poprzednim blogu 😱

      Usuń
  4. Widzę że to blog turystyczny;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ha, ha, można było się domyśleć, że pokochasz góry zimą ;)
    Fajnie tak patrzeć na znane miejsce uwidocznione innym okiem...

    OdpowiedzUsuń